Hejans svejsan bloggen, Majsen här igen. Denna vecka ha varit omtumlande kul och lärorik. Jag har haft en enorm hemlängtan efter familj och vänner och liksom funderat om detta med ett vardagsliv i Sydney verkligen är min grej eller inte... Allt är så nytt här och man har ingen trygghet som man har hemma. Att man måste klara sig själv, söka jobb i ett annat land och inte riktigt veta vad man ska göra är jobbigt. Men man får låta de ta sin tid, kämpa osv. De kommer alltid komma jobbiga dagar då man önskar man var hemma där man har sitt eget rum och egna rutiner.
Men när allt kommer omkring så har vi de ju så himla bra här. Denna stad är vacker och charmig. Vännerna som vi har lärt känna här är underbara och alla är som i samma situation, de är påhittiga och vi gör roliga saker tillsammans som en liten familj.

Till veckan som kommer (imorgon) ska jag gå ut med ett nytt leende och söka jobb som jag kommer trivas med, jobb utan säljpress för att tjäna pengar. I torsdags- fredags provade jag på att jobba som Milklady, milkman (you name it) men i de jobbet så går man och knackar dörr och säljer matvaror. De possitiva med det jobbet är att varorna vi säljer är verkligen bra, bra kvalité och allt är producerat i Australien vilket supportar böder och lokalproduceringen, vi leverarar den färska maten (mjölk,bröd, ost, frukt, grönsaker osv) direkt till kundernas dörr två gånger i veckan. Jag kommer lätt skaffa det när jag blir äldre. Jag får möta de lokala Aussierna och de är supe trevliga då man kommer. Denna försäljning skulle aldrig fungera i Sverige. Aussierna bjuder in en och vill veta var man kommer ifrån och så berättar de om deras liv. Riktigt bra träning med engelskan! Om jag hade fått en timlön hade jag lätt fortsatt jobba som milkman, men då de bara handlar om att sälja så är de mer stress och press än kul. Dagarna är långa också och svårt att planera med kompisar om man vill hitta på något en kväll.
 
Milkman var en bra erfarenhet som jag tar med mig i bakfickan. Dagen var också riktigt kul då alla som jobbar är unga och man festar oftast varje kväll tillsammans efter jobbet. I fredags fick vi öl av chefen för att vi var duktiga. Tyvärr gillar jag inte öl så jag erbjöd mig att köra bilen hem så alla andra kunde börja festen. Jajemän mäktigt att köra i storsdags vänstertrafik, kul att köra bil också när man inte får göra de så ofta här. Bilderna nedan är från dagen, vi åkte 2h söder om Sydney till ett fint område. När man jobbar själv har man tid för många egopix.




Kul också att Anna Jacobsson från Luleå också jobbar med detta:):):)

Fin körturhem till Sydney!
 
Här är lite bilder från våran lägenhet som är för de mesta riktigt fin (då den är städad) Jag har köpt nya fina lakan (de rosa) sen även egen kaffekopp och skål, nu börjar man göra sig hemmastadd.
 
Efter jag skrev av mig lite till min  kära pappa som nu befinner sig i Chile och fick peppsvar i stället för "kom-hem" svar så kändes de mycket bättre. Även moster kom med hennes visa ord, skönt då hon själv varit ute och rest på liknande sett när hon var ung. Sedan vände lördagen totalt och vi hade superkul ute på baren Hugos (kommer bilder från den i nästa inlägg...) 

Kommentera

Publiceras ej