Tja, tja bloggen! Idag är det den 7/2 och exakt en månad har passerat på vår resa. Jag har aldrig varit utomlands i så här många dagar i sträck och absolut inte på egen hand. Vi har hunnit med och upplevt så otroligt mycket. Men det känns absolut inte som att de gått en hel månad, men "tiden går ju fort när man har roligt" 
 
Igår var vi på en  7timmar lång vandring upp till vulkanen som i Sagan om ringen kallas Mount Doom. Detta ska tydligen vara en av de bästa "endagarsvandringarna" man kan göra i världen. Till detta påstående kan jag inte annat än hålla med (även om jag inte har så mycket att jämföra med, ännu). Vandringen var fin men också väldigt tuff. Vi gick genom skogar, sandstigar och grusstigar. De värsta var de sista 200 meterna som bestod av smårullsten och sand detta innebar ungefär två steg fram-ett tillbaka. De bästa var toppen, då backen var över, utsikten otrolig och vi fick sätta oss ner och äta våran picnick!
 
Tyvärr  kunde vi inte fortsätta till toppen av Mount Ngauruhoe (kratern av "Mount Doom"). Eftersom vi startat vandringen för sent skulle fortsättningen isåfall inneburit en färd i mörker, vilket kan vara farligt eftersom vulkanen också ibland skickar ner stora stenar.
 
 
 
 
 

 


Och för att ni ska få perspektiv hur stark solen är här, och hur mycket jag svettades på väg upp: efter att jag smörjt in mig med solskyddsfaktor +50 som har bra vatten resistans så brände jag ändå mig i nacken och på kinderna!!! Helt sjukt?!
 
Promenaden ner var mycket lättare, både för att de för mestadels var nedförsbacke men också för att jag och Linnea sjöng på gamla godingar tillsammans med andra hikers som vi mötte på vägen. Sedan avslutades dagen på bästa sätt med en varm, gratis och (hör på..) laglig dusch på ett hostel. 
 
/ Maja
 

Kommentera

Publiceras ej