.. Den störta sandön i hela världen! Den är över 123 km lång med en area som 263 000 fotbollsplaner. Ön är befolkad med ca 100 personer som alla jobbar med turism på ön. Det finns massor av stugor att hyra, "sparika" sjöar och farliga djur. Intressant och bra att veta är också att vattnet utanför Friser Island är det hajtätaste området i hela Australien. .. De var lite inside information om Fraiser men nu till de mer intresantare..

Till ön tog vi oss med en 30 minuters bilfärd från hostelet i Hervey bay och sedan en 20 minuters lång färjtur. Eftersom ön är så stor tar man sig runt i bilar (vi körde en backpackerklassiker med 2 nätters camping i en grupp på ca 25 pers) Det var kul och häftigt att åka på stränderna och guppigt och ojämt på sandstigarna. Egentligen måste man vara 21 år för att få köra bil på Fraiser men som tur nog för alla andra var vår guide inte så noga med de reglerna. Men eftersom jag och Linnea hade oturen att ovetandes välja guidens bil som var tvungen att sitta i förarsätet konstans så var vi inte lika lyckligt lottade. Men sista dagen så bad jag snällt om att få prova köra liite - så att jag senare kunde säga att jag har gjort det liksom. De hjälpte att tjata så stolt fick jag köra längs stranden vid vågorna och soluppgången. Fett coolt yao.

 
 
 

Eftersom vi inte får bada ute i havet med hajarna så simmade vi istället i många olika sjöar som finns på Fraiser. Många av sjöarna var jätterena med oljor från bl.a. eukalyptusträd som ska vara bra för hår och hud. Rent av ett naturligt spa för oss och skönt för vårt slitna saltvattenskadade hår. En utav sjöarna hade också massor av småfiskar som äter döda hudceller under dina fötter och ben. Ni vet såndana spafiskar som man vanligtvis kan betala för på spa fick vi helt gratis!

 
 

På ön campade vi i två nätter - dvs sova på ett liggunderlag i tält, göra sina ärenden i skogen och laga mat på gasolspisar. De var faktiskt mysigt då vi var en grupp på 25 pers. Jag och Linnea lärde lyckligen känna två göteborskor som vi hade "matgrupp med" (från och med nu utnämnda till våra favoritgöteborskor) Rebecca och Karin som vi också spenderade mycket tid med, kulkul! Vi gjorde supergoda hamburgare och salader till lunch. Annars så bestod gruppen även av många andra svenskar, vi hängde också mycket med tre jordnära sundsvallsboys och natt nummer två bestod av 100% spökhistorier och prat om allt mellan himmel och jord. Mycket trevligt.

Överallt på ön är de skyltar om de farliga dingosarna. De ser ut som svältande hundar, och de har dödat människor och till och med en bäbis?! Så fort du vänder blicken bort är dem där och tuggar i sig allt mellan himmel och jord. Vilket jag fick lära mig direkt. Guiden Tony så åt oss att inte ta med någon mat in i tältet utan bara våra sovsaker. Jag tog med min väska in i tältet för att byta om, sedan åt vi middag. I min väska hade jag en oöppnad lakrispåse. Jag tänkte att "ingen hund gillar väl lakris och jag bär tillbaka väskan till bilen efter maten bara". Efter maten var det redan försent... Några från gruppen kom bärandes på min väska och undrade vems de var. De hade sett dingosarna vara och gräva i den, och när grabbarna närmare sig så sprang hundarna iväg. Kvar låg min väska, helöppen och lakrispapper över allt med inte en ända lakris kvar! Jag vet att de låter hur hemskt som helst, att de tog ALLT mitt godis men jag hade faktsikt tur. Tony berättade att i hans förra grupp hade en dingo sprungit iväg med en hel ryggsäck, där en stackars kille förlorade sitt pass, pengar, bankkort, mobil och kamera!!! Exakt alla dessa ting hade jag också i min väska plus smink och annat. Gud var med mig, tackjesus! 

Ps. Bilden är Rebeccas och Karin, säljbara tog vi tyvärr inga bra bilder på dingosarna

..Nu blev detta ett textrikt inlägg och ändå har jag knappt fått med allt, bilderna för tala för sig. Linnea är redo och klar för att gå ut vår sista kväll här i Brisbane så jag måste snabba på. Imorgon drar vi till Surfers paradise och ska kika på riktig surftävling med proffs. Ha de fint!! / Wahlquist, Cecilia, Maja

 
Vår guide, Tony. En gubbe i sina bästa år som gillar att resa och kampa. 
Vad är en sandöken utan en hoppbild?
 
 En av jeeparnas däck som under en av bilfärderna plötsligt sprängdes - fullt av drama på ön.
En lookout point, där man kan se valar, hajar och andra stora fiskar. Tror ni vi fick de någon? Nä, precis :(
 

Maja och våra favoritgöteborskor.
Goon (billigt vin och backpackerdrycken som praktiskt taget är vanligare än vatten) hade vi inte för lite av. Ca 1 box per skalle.


Naturliga poolformationer 
 
 
Ett gammalt skeppvrak från 1900-talet men mycket historia bakom. Kommer tyvärr inte ihåg hela historien men de var något om engelsmän, första världskriget, medicin, cyklon och andra världskriget (säkert något som Titanic också ;))
 
 

1 kommentarer

Marie Bergman - Om livet på Cypern

10 Mar 2014 15:14

Ser ju hur härligt ut som helst =)

Kommentera

Publiceras ej