Godkväll kära läsare! Snart har ännu en vecka gått och imorgon är det fredag och vi är lediga. Det är nämligen en röd dag, Anzac Day. Denna dag firas stort i Australien och Nya Zeeland för hedra och minnas alla dem som har stred och dog i den Australienska, Nya Zeeländska armen under första världskriget. Imorgon har vi inte ännu några planer men de brukar alltid lösa sig.
 
I tisdags, fixade vi oss fina för på vårt schemat denna dag stod de baletten Manon i Operahuset. Det var riktigt lyxigt och kul. Sånt man inte gör varje dag så att säga. Denna möjlighet fick vi via att Mainy (min farfars fru) som så snällt ville bjuda mig på en opera eller balett billjett här i Sydney som min 20 års present. När jag fyllde 10år bjöd också Mainy mig och min pappa som fyllde 40år på en balett, Svan sjön (om jag minns rätt) i Stockholm. Fin tradition som jag kommer hålla i, gå på en balett var tionde år! Tusen tack Mainy!!
För att jag inte skulle gå själv på baletten så köpte jag en biljett till min kära sambo som hennes 20 års present. Delade upplevelser blir ju dubbel glädje!
Baletter är verkligen annorlunda från allt annat vanligt man brukar kolla på. Så otroligt starka kroppar balettdansösarna har. sådan kraft. Baletten Manon var en kärleksbalett- An opulent tale of love vs money. Kvinnan på bilden valde kärlek istället för pengar som var mycket onvanligt förr i tiden då alla kvinnor ville gifta sig rika så dem kunde försörja sin familj. Baletten var väldigt vacker med fin musik och man trodde att den skulle sluta "så levde dem lyckliga i alla sina dagar", istället blev det ett Titanic slut. Hon dog... Ajaj, lärodomen av denna balett - välj alltid pengar före kärlek (eller???;) )
 
 
Nedan är den fantastiska lokalen. Vi är nöjda med våra platser, på en lätare i mitten.
 
Operan bestod av tre akter och i den första 20 minuters pausen drack vi premium sparkling till ära. Vi skålade för vår framtid och nuet. Som ni ser på bilderna nedan så var utsikten fantastisk. Tack igen Mainy som stod för våra glas. 
De hela kallaset avslutades med stående ovationer.
Och två väldigt glada tjejer
 
Sedan hade jag ju faktiskt med min kära digitalkamera. Så lite foton hann vi också med i pauserna. Shit vilken kvalités skillnad man märker.
 
 
 
 
En balett på en Tisdag?!! Som Linneas favorit Johan Glans skulle ha sagt. Ja så blev det. Jättefint. Super tack Mainy! / Maja Wahlquist
 

2 kommentarer

Mainy Englén Wahlquist

24 Apr 2014 17:22

Tack för blogginlägg som gjorde mig både rörd och glad. Stor kram till er båda från Mainy.

Mainy Englén Wahlquist

24 Apr 2014 17:22

Tack för blogginlägg som gjorde mig både rörd och glad. Stor kram till er båda från Mainy.

Kommentera

Publiceras ej