Hejsan hopp!

Cirka ett år senare är jag (Maja) här igen för att avsluta detta. På lördag fyller nämligen min pingla (Linnea) 21 år. Detta inlägg skrivs för att berätta vad som hände efter Australien, för att knyta ihop säcken för att sedan beställa hem denna blogg till bok (bästa presenten, eller hur?!). Föreviga dessa underbara minnen i pappersform.

Nulägesanalys: Nu för tiden bor Linnea i Götlaborg och jag i Umeå. Vi läser på universitetet på programmet Civilingenjör i Industriell Ekonomi. Vi trivs bra trots att våra vägar har skiljts åt i höstas. I början tyckte jag att de kändes konstigt att vi inte träffa varandra varje dag men då vi väl ses på lov så känns allt som vanligt igen. Idag träffades vi och tog en fika på Roaster, supermysigt. Det är först då man träffar varandra som man inser hur mycket man saknat varandra.

Varför vi lämnade Australien: Det var kallt och vintern i Australien trädde fram medan vårsolen i Sverige sken och hemlängtan hade börjat krypa fram. Vi beslöt för att säga adjö, tacka och bocka för allt. Vi ville överraska alla där hemma, därför låtsades vi som att vi fortfarande var kvar i Australien medan vi åkte på en 3veckors solsemester till Bali, Gilli T och Singapore för att sedan solbrända hips vips vara hemma.

Efter en avskedsmiddag med bästa Aussie gänget flög vi dagen därpå till Bali.

Avskedsmiddagen i Sydney bestod av att prova äta djur från Australien. På våra pizzor var det krokodil och fågeln Emu. Vet inte om det var en tumme upp på maten men utgången senare var grym! Vännerna vi fått i under resan har bidragit med så mycket glädje och kärlek (tusen tack i efterhand, snyft)

Eftermiddagen dagen efter tog vi flyget till Bali där vi började med staden Kuta. Tyvärr var det ganska dött då det inte är så många som reser under denna period, juni. Vi spenderade de första två dagarna med att äta god mat, shoppa, sola och bada. Sedan bestämde vi oss för att lämna staden för att åka till en mer harmonisk plats, Gilli T. Miljön och levnadsstandarden skilde enormt mycket ifrån Australien och Sverige. Lärorikt att se.Tyvärr har vi inte många bilder efter dessa två dagar i Kuta men desto fler på ön Gili T.

Efter en lång unken bussresa och efter en lång skakig båttur var vi framme på Gilli T, en jättefin Ö utanför Bali. Både jag och Linnea blev jätteåksjuka, så då vi kom fram checkade vi in i en bungalo där vi tjatade till oss en fläkt, det var så varmt. Vi hade på oss lätta klänningar men svetten rann konstant överallt. Gilli T var så harmonisk och vacker. Vi stannade lite mer än en vecka och bara carpade.
En festdag på en grym båt med härliga människor.
Vi var på en dags partytur med båden på bilden ovan, vår ända riktiga utgång under dessa tre veckor och den dagen vr grymt kul!

På midsommarafton simmade vi bland våra vänner sköldpadda, färg glada fiskar och små hajarna. Underbart härligt!

Annars hängde vi mest med kokosnötterna och varvade det med snorkling och promenader längs stranden.

Efter Gilli tog vi båten tillbaka till Bali för att spendera några nätter i Ubud där vi åkte på en dagstur med guide. Denna dag var vi riktiga turister och kameran var framme i högsta hugg!. Det var en fullspäckad dag med privatguide, ett stort plus i kanten var killen på bilden nedan, Pierre från Sverige som vi träffade kvällen innan på ett musikcafé. Under dagen fick vi se några tusen år gamla tempel, risfält, apor, gordor, en vuklan osv. Vi kramade farliga ormar, åt buffe med magisk utsikt och drack det dyraste och finaste kaffet i hela världen!!!

Efter denna långa dag somnade vi gott!
Om jag kommer ihåg rätt så åkte vi dagen därpå på elefantridning med lite spa. Det var första gången för oss båda (att rida elefant), vi såg mycket fram emot det och det var kul, men jag kunde aldig tro att det skulle skumpa så mycket som det gjorde! Vi åkte på en halvtimmes tur och det räckte gott och väl.

Efter några dagar i staden Ubud bestämde vi oss för att avsluta vår Balivistelse med staden Sengar. Där tränade vi på morgonen, åt frukost, solade, shoppade och slutligen avslutades kvällen på bästa sätt med middag på stranden med livemusik. Supermysigt.
Fatta vad fräch och bruna vi var, helt sjukt alltså!

Efter Bali och Gilli flög vi till Singapore som var vår sista destination innan Sverig. Linnea hade innan haft kontakt med några familjevänner som bor i Singapore (Ett franskt ungdomligt par och deras son). De var superschysta och vi fick bo hos dem. De bor i en stor lägenhet med pool och gym som vi kunde utnyttja. Väldigt lyxigt för oss att bo i deras gästrum och inte bara de, massor med inside tips på vad vi skulle göra och vars vi skulle äta. Våran vistelse i det renaste landet i världen var en jättebra avslut på vår stora resa. Turister som vi var så finns även många bilder härifrån som jag tänkte bjussa på.
Dag ett, söndag och familjen var lediga och bjöd oss på denna lyxbrunch vid stranden.
Familjen var super trevlig och förebilder. Jag kan lätt tänka mig att flytta till ett varmare land, jobba och sedan på helgen ligga på stranden eller shoppa loss i storstan.

Dag två, Singapore hade superbra shopping. Denna måndag skulle inte vädret vara så bra, men solen sken på morgonen och det utnyttjade vi med en simtur i poolen för att sedan ta en sväng på stan som varade till sent på kvällen!

Dag 3, vi besökte en Singapores fina parker (nationak om jag kom ihåg rätt). Efter att vi vandrat runt där tog vi tunnelbanan till China Town för att sedan avsluta kvällen med bio på en av världens störta biograf. Det är sjuk vart i Singapore, precis som i Bali så vi måste tänka på att dricka vatten hela tiden. Det var lätt att tappa humöret men de fixades alltid snabbt med vatten, paus och mat ;)

Dag fyra, näst sista dagen, dag 5 har jag inga billder ifrån vi var på kvällen på nattsafari, det var för mörkt för att ta bilder men här kommer dag fyra, en superdag! Denna dag och kväll kan bara visas med bilder. Nu när jag kollar på utsiktsbilderna i efterhand så blir jag så fångad. Vi måste tillbaka dit. Måste bara utbilda mig först så att jag får lite cash!

De var sista bilden de! Vår stora resa. Nu börjar en nya äventyr. Tack. Kram. Puss och hej.